Skip to main content
AJOLANRANTA – TELAKKASI SAARISTON SYDÄMESSÄ
puh. 0207 669 960

S-vetolaitteen paljekumi

S-vetolaitteen paljekumin vaihto meneillään. Samalla toki muutenkin moottoria ja S-vetolaitetta huolletaan hiukan normaalia syvällisemmin.

Tässä kuitenkin tuli hyvä esimerkki paljekumin ulkoisen tarkastuksen mahdottomuudesta. Kumin ylöspäin näkyvä osa on täysin ehjä, kimmoisa ja halkeilematon. Mutta alapuolella ja erityisesti kiinnityslaippojen välissä oleva pinta on kulunut ja halkeillut jopa vaarallisen paljon. Tämä oli ihan viimeinen hetki vaihtaa paljekumi. Ja osoitus miksi vaihtoväliä on syytä noudattaa, eikä luottaa pelkkään ulkopuoliseen tarkastukseen.

“Kiitos Ajolan huollolle että huomasivtat huollon yhteydessä että kumi on hieman vanha kun ikää oli kertynyt jo kunnioitettavat 19 vuotta.”


Miten vanha kumi? Näkyykö päiväys?
Olen itse noudattanut kuuliaisesti 7 vuoden suositus vaihtoväliä, mutta tiedän useampiakin tapauksia , joissa vaihtoväli ollut 15 vuotta ja jopa yli ja kumi on ollut ihan Ok kunnossa.. 7 vuoden vaihtoväliä kannattaa noudattaa , koska silloin voi samalla vaihtaa mm. Potkuriakselin stefat ja katsoa vetolaitteen yläosan syöpymistilanteen…👍🤗 Kuminvaihto pitää tehdä huollellisesti sillä huonosti asetettu uusi paljekumi sisältää aina suuren riskin isolle vuodolle…Kokemusta on…🤔🙄👌”

Vaihtosuositus tuntuu välillä tosiaan liian lyhyeltä, kun kumi saattaa olla ihan uutta vastaavan näköinen alapuoleltakin. Mutta tuo on laskettu aika, jonka valmistaja takaa, että kumi toimii kaikissa normaaleissa käyttöolosuhteissa. Ja kun vaurio voi olla piilevä, jota ei pysty ilman purkamista havaitsemaan, on syytä noudattaa vaihtoväliä. Tässäkin halkeaman lisäksi kumissa näkyy jo kuplamaisuutta koko alapuolella, eli kumin rakenne on koko alalta heikentynyt selvästi.
Tosiaan samalla pystyy tekemään pienellä lisäkustannuksella laajemman vetolaitehuollon.

Olihan tässä päiväys mennyt paljon pitkäksi, mutta yläpuolelta näkyvältä alueelta kumi oli tosiaan ehjä ja virheettömän näköinen.

KustannusARVIO 1500 – 2000 €. Jos löytyy muutakin korjattavaa (usein löytyy), niin sitten menee yli.
Tämän onneksi pystyy tekemään kesälläkin, jos on paikka, jossa veneen saa helposti ylös. Etukäteen aikataulutettuna viikonloppujen välissä onnistuu hyvin. Nyt meillä on jo vesillelaskuja varten kalenterit ihan täynnä.

Ajolanranta